Sjeng - Reisverslag uit Vangviang, Laos van jansje hofstra - WaarBenJij.nu Sjeng - Reisverslag uit Vangviang, Laos van jansje hofstra - WaarBenJij.nu

Sjeng

Blijf op de hoogte en volg jansje

30 September 2014 | Laos, Vangviang

Bedankt voor alle lieve reacties tot nu toe! Vind ik echt heel erg leuk!

We zitten ondertussen in het midden van Laos in Vang Vieng.
Dikke reis gemaakt en weer superveel ervaringen rijker. Woensdag avond zijn we naar de grens van Laos gegaan. Met een minibus zouden we opgehaald worden en dan een tochtje van vijf uur naar de grens. Daar zouden we om 12 uur snachts aankomen. We hadden al een hostel geregeld dus dikke prima allemaal. Het werd een rit die (zoals zovaak in Thailand) twee uur langer duurde omdat we hier en daar nog wat extra mensen moesten ophalen. Uiteindelijk om twee uur in het hostel. Dikke prima, lekker slapen en sochtends vroeg over de grens.  Dat houdt in: door de douane om Thailand uit te mogen, met een bus door niemandsland, bij de douane van Laos uurtje wachten en dan mag je het land in.
Na mijn reis naar LA ben ik vaak doodnerveus voor douane dingen, maar deze douanemeneer riep mij om als Sjeng. Ik moest zo hard lachen dat hij Hans zijn naam niet meer durfde uit te spreken, haha!

Dus in Laos. Hier betaal je met kip. Momenteel zijn we miljonair want 1 euro is ongeveer 10.000 kip. Het is bizar dat je continu in bedragen van duizenden zit te praten:) De wegen in Laos waren gelijk een stuk slechter vergeleken met Thailand.  Ons plan was om de slowboat te nemen naar Luang Prabang. Daar hadden we goede verhalen over gehoord. En terecht. Wat een onbeschrijfelijk mooie tocht. De natuur alleen al is echt prachtig!  Op de meest steile bergen staan her en der nog wat hutjes. De rivier was wild. Er zit echt enorm veel stroming in de Mekong rivier, maar buiten dat ook veel rotsen. Er is dus genoeg te zien onderweg.
De boottocht duurde twee dagen en we sliepen savonds in een klein dorpje aan de rivier. Op de boot voornamelijk backpackers en een paar locals die we her en der op de kant van de rivier in de bushbush dropten.
Op de boot kon je alleen chips, koekjes, noodles, bier en water kopen.
Wat een sfeer op die boot. Alle mensen waren super sociaal en relaxed. Achter op de boot kon je zitten en roken. Daar heb ik dus veel gezeten, naar buiten staren, praten, kaarten en ouwehoeren. De sfeer was zo gaaf met al die verschillende mensen die kennelijk allemaal van bier houden,  fantastisch!!

Het dorpje waar we savonds waren was erg klein. Een groot bord vertelde ons dat er een disco bar was, maar na een hele tijd berg oplopen bleek die er niet te zijn. Ook de stroom viel geregeld uit, maar ik hou daarvan.. overal gezellig kaarsjes aan.

Vrijdag kwamen we aan het eind van de dag in Luang Prabang aan. Daar hebben we lekker gegeten aan de rivier. Wat een uitzicht, niet normaal. Nog steeds zo onwerkelijk dat we hier zitten. Als je om je heen kijkt is alles zo moooi!!!

In Luang Prabang zijn we naar de Tat Kuang Si watervallen gegaan. Waaat een inmens groot ding zeg. Er is gewoon een trap naast die her en der onder water staat omdat het water daarover heen gaat.
Halverwege stond een boom waar je in kon klimmen en naar beneden kon springen. Omdat allemaal van die kleine mowgli's dat ook deden dacht ik dat ik dat ook wel kon. Boven in de boom blijkt dat dan toch wel een hoge springplank sprong te zijn (was ik ook al nooit goed in). Aangezien er een hele colonnie Chinezen klaar staat om foto's te maken voor hun eigen facebook of whatever toch maar ogen dicht en springen....en dan is het ook wel echt te gaaf!!!

Savonds is er een handcraft markt. Dat is een enorm grote markt. Daar hebben we wat spullen gekocht. Ook ben ik de Mount Phousy opgelopen.  Onwijs veel trappen maar dan heb je ook wat. Boven staat een tempel en heb je echt een prachtig uitzicht over de stad. Ik heb gewacht op de zonsondergang samen met een hele horde backpackers. Prachtige ervaring weer.
Savonds zijn we naar Utopia gegaan. Dat is een bekende bar in Luang Prabang. Super sfeer en leuke mensen daar..:)
De dag erna vertrokken we vroeg naar Vang Vieng. Veel mensen van de boottocht doen dezelfde tocht en kwamen we dus af en toe weer tegen.
Deze tocht ging over bar slechte wegen dwars door de bergen heen. Veel gehobbel en bochten, maar weer enorm veel mooie uitzichten.

Vang Vieng staat vooral bekend om het tuben. In een band van de rivier afgaan en onderweg kan je stoppen om wat te drinken. Dat gaan we vandaag doen! Het is hier wel echt bizar warm, dus je wil ook niet veel meer doen als hangen in een bootje op het water.
Hangen is normaal hier, als je ergens gaat eten lig je aan tafel op een bank. Raar maar wel extreem relaxt :)

Bizar dat er alweer twee weken opzitten. Het gaat echt veel te snel, maar ik vermaak me ook nog steeds iedere seconde.

Lobiii
Jansje

  • 30 September 2014 - 07:56

    Jennie:

    Leuke dingen maak jij mee hoor, kijk weer uit naar het volgende verslag! Veel plezier

  • 30 September 2014 - 09:53

    Karin (vanuit Australië):

    Jansje! Zo herkenbaar je verhaal, alleen dan omgedraaid! Ik ben benieuwd of je het tuben hebt overleefd? Bont en blauw? De waterval in luang prabang is gaaf he? Wat is jullie volgende destination? Vien chan? Ja de tijd gaat snel he als je aan het reizen bent. Gelukkig heb ik een jaar visum voor Australië dus ik heb nog even :) have fun! Liefs Karin

  • 30 September 2014 - 18:11

    Jeanetvo:

    ik vind er natuurlijk niets aan....hahaha...tof meis...xxxx

  • 01 Oktober 2014 - 08:00

    Gerrit:

    Goh echt onvoorstelbaar wat je allemaal ziet en mee maakt. Ben echt wel jaloers. Geniet er van
    Ihu

  • 02 Oktober 2014 - 14:12

    Anneke:

    Leuk om je verhalen te lezen! Veel plezier!

  • 02 Oktober 2014 - 14:13

    Anneke W.:

    Ik vind die foto van de beren gaaf!

  • 06 Oktober 2014 - 09:42

    Johannes:

    Blijf zo intens genieten, ik weet wat het voor je betekend.

    Johannes

  • 08 Oktober 2014 - 13:51

    Petra:

    Wouw, wat speciaal Jans samen met je broer aan de andere kant van de wereld! Geniet ervan en pas goed op elkaar!! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jansje

Actief sinds 11 Okt. 2011
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 11986

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2016 - 21 November 2016

Kenya!

15 September 2014 - 15 September 2014

Backpacken!!!!!

24 Oktober 2011 - 06 December 2011

KENYA

Landen bezocht: